سرخط خبرها

هنرمندان توان یاب نیازمند حمایت بیشتری هستند

  • کد خبر: ۱۹۹۳۲۰
  • ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱
هنرمندان توان یاب نیازمند حمایت بیشتری هستند
یک هنرمند توان‌یاب آثار سرامیکی اظهار کرد: ما هنرمندان از مسئولان انتظار حمایت داریم، به ویژه امثال من که ناتوانی جسمی بیشتری نسبت به سایر افراد داریم و اوضاع کارکردن برای ما در جامعه سخت است، اما همچنان مشغول کارکردن و کسب درآمد هستیم.

ریحانه موسوی | شهرآرانیوز ظروف کاشی و سرامیک یکی از زیرشاخه‌های هنر سفالگری است که به طور کامل از سرامیک خاک رس ساخته می‌شود. یعنی با طی کردن فرایند‌های شکل دادن، خشک دادن، حرارت دهی در کوره و در نهایت لعاب زدن، سرامیک خاک رس به دست می‌آید. این هنر همیشه طرف داران و سازندگان خودش را داشته است. در طول تاریخ هم هنرمندانی بوده اند که به ساخت دست ساز‌های گوناگون سرامیکی از کاشی و لوح گرفته است تا انواع ظرف و ظروف می‌پرداختند.

مریم مستمندی، هنرمند توان یاب مشهدی، یکی از موفق‌ترین سازندگان اشیای تزیینی از جنس کاشی و سرامیک است که آثارش از لیوان‌های ساده، اما بسیار خوش رنگ ولعاب گرفته است تا ست‌های طرح دار و فانتزی دست ساز، در عین سادگی با رنگ آمیزی جذاب بسیار زیبا شده اند. «مریلند» عنوان نخستین نمایشگاه انفرادی هنر سرامیک از آثار مریم مستمندی است که تا ۲۰آذرماه از ساعت۱۷ تا ۲۰ در «موزه سلفی گلستانه» برگزار می‌شود.

نمایش ۱۰۰ اثر هنری دست ساز در یک نمایشگاه

مریم مستمندی، هنرمند توان یاب مشهدی، در حاشیه برگزاری نمایشگاهش به خبرنگار شهرآرا گفت: در نمایشگاه «مریلند» حدود صد اثر هنری از جنس کاشی دست ساز، شامل ظروف و آثار تزیینی وجود دارد. این آثار علاقه‌مندان خاص خودش را دارد، زیرا اثر انگشت هنرمند روی تک تک آثارش به جا می‌ماند. او که دانش آموخته مقطع کاردانی رشته گرافیک است، بیان کرد: این آثار هنری دوبار داخل کوره با دمای زیاد پخته می‌شوند و لعاب می‌خورند. بیشتر آثار موجود در این نمایشگاه دست ساز هستند و بین آن‌ها تعدادی نیز با قالب مخصوص ساخته شده اند.

مستمندی درباره دلیل انتخاب مکان نمایشگاهش ابراز کرد: عمارت گلستانه مشهد جایی است که زنده است و روح دارد؛ مکانی زیبا و هنری که هر کسی را مجذوب خودش می‌کند.

هنر سرامیک مشکلات بسیاری دارد

این هنرمند گفت: وضعیت هنر کاشی دست ساز به گونه‌ای نیست که مخاطب زیادی داشته باشد و عشق به این هنر باعث شده است آن را انجام دهم و به دید یک شغل به آن نگاه نمی‌کنم. این هنر چالش‌ها و سختی‌های زیادی دارد. بخش لعاب کاری یکی از سخت‌ترین قسمت‌های آن است. کار‌های دست ساز قبل از اینکه داخل کوره قرار بگیرند، ترک‌ می‌خورند که کار را برای هنرمند مشکل می‌کند. من عاشق همین مشکلات و چالش‌های کار سرامیک هستم و همین موضوع مرا جذب این هنر کرده است.

وی اظهار کرد: من در اتاق شخصی ام مشغول کار هستم و هنوز نتوانسته ام کارگاهی راه اندازی کنم. اکنون نیاز بسیار شدیدی به داشتن یک کوره دارم که متأسفانه آن را اجاره می‌کنم. وضع جسمی من نیز مزید بر علت شده است و نیاز مرا به داشتن کارگاهی مستقل که بتوانم در آن به راحتی کار کنم، بیشتر کرده است.

مریم مستمندی بیان کرد: من هنر‌های زیادی را برای کسب درآمد امتحان کرده ام، اما درنهایت هنر کاشی را انتخاب کردم. من برای برگزاری این نمایشگاه سه ماه مداوم مشغول به کار بودم و همه مراحل تولید آثاری که در این نمایشگاه وجود دارد، برعهده خودم بوده است. هیچ شخص یا نهادی من را حمایت نمی‌کند. روز‌هایی بود که بسیار خسته می‌شدم، اما وقتی به این روز فکر می‌کردم، می‌توانستم به کارم ادامه دهم. ما هنرمندان از مسئولان انتظار حمایت داریم، به ویژه امثال من که ناتوانی جسمی بیشتری نسبت به سایر افراد داریم و اوضاع کارکردن برای ما در جامعه سخت است، اما همچنان مشغول کارکردن و کسب درآمد هستیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->